حدیث دل

  • ۰
  • ۰

250.

أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام

قَالَ أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَیَّ مَنْ أَهْدَى إِلَیَّ عُیُوبِی


حضرت صادق (ع ) فرمود:

محبوبترین برادرانم نزد من کسى است که عیبهاى مرا پیش من هدیه آورد (و آنها را بمن گوشزد کند).

اصول کافى جلد 4 صفحه : 452 روایة : 5

 

این حدیثو تو کلاس حدیثم خوندیم...

خیلی شنیدیم که اونی که عیباتو بهت میگه دوستته! خوب این حدیث هم دقیقا همینو داره بیان میکنه.

وقتی حدیثو خوندم به نظرم خیلی ساده بود، حرفی نداشتم! اما آشیخ گفتن دقت کن:

چرا نگفتن: " اهدی عیوبی الی " ... بعد توضیح دادن که "الی" وقتی قبلش اومده معنای حصر میده، یعنی فقط به من! یعنی کسی که داره عیبامو بیان میکنه، جلوی جمع و پیش دیگران بیان نمیکنه! تنها میاد به خودم عیبمو میگه!

 

بعد گفتن " احب اخوانی " یعنی چی؟ یعنی محبوبترین برادر و رفیق من... من اگه عیب شما رو بگم شاید منو دوست خودتون بدونید اما تو دلتون ممکنه دلخورم بشید یا حتی ازم دور بشید تا حدی! اما حضرت میفرمان اونی که عیب منو میاد تنهایی به من میگه محبوبترین برادر منه .

 

+ این مطلب رو نوشتم که بگم دوستان، کلام معصوم هر کلمش با تفکر و حکمت بیان شده. قرآن همچنین. پس با دقت بخونید احادیث رو.

++ در ضمن سعی کنید کلام عربیشو بخونید... عموما ترجمه رسا نیست و تمام زوایای مطلب رو برای آدم روشن نمیکنه. تازه به فرض اینکه ترجمش درست باشه.

+++ من خودم کتاب اصول کافی رو دارم، از جای معتبری هم تهیه کردم، اما متاسفانه در ترجمه مشکل داره و جالبه حتی گاهی فاصله گذاری اشتباه بین کلمات، باعث شده معناش رو درست متوجه نشی. بنابراین دقت کنید که سطح علمی شخص مترجم مهمه و حتی ویراستاری کتاب هم مهمه. مثلا برای قرآن، ترجمه حضرت آیت الله مکارم شیرازی رو پیشنهاد میدن که هم دقیق هست و هم روان و ساده.

 

  • ۹۳/۰۸/۲۳
  • بی دل

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی